Samochód elektryczny
Fotowoltaika

Dynamiczny wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi wśród Polaków

W Europie dostrzega się intensywny rozwój rynku samochodów elektrycznych. Według badań European Automobile Manufacturers Association (ACEA) wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano ogółem około 100 tys. pojazdów elektrycznych, natomiast II połowa roku przyniosła wzrost o ponad 50 proc. w porównaniu do tego okresu roku ubiegłego.

Liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in w Polsce jest nieznaczna, choć każdego roku zauważa się dynamiczny wzrost. W poprzednim roku odnotowano 556 aut hybrydowych lub z napędem elektrycznym, co daje przyrost o około 65-proc. w zestawieniu z rokiem ubiegłym. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG informuje, że w roku 2016 zarejestrowano 10,4 tys. aut o napędzie alternatywnym i jest to wzrost o 76% w porównaniu z rokiem poprzednim. Na polskim rynku udział tego typu samochodów wynosi niewiele, bo zaledwie 0,1 proc.

Do 2025 roku, zgodnie z zawiadomieniem ministerstw, na ulicach ma pojawić się milion samochodów elektrycznych, a ich roczne zużycie energii będzie wynosić około 4 TWh. Chcąc uregulować rynek, resorty rozwoju i energii, którymi kieruje wicepremier Mateusz Morawiecki, opracowują projekt ustawy o elektromobilności. Jest to jedno z kluczowych założeń rządowej strategii.

Pojazdy elektryczne oraz hybrydowe przystosowane są do pokonania drogi od 100km do 400km więc nieprawdą jest, że nie można nimi wykonać dalszych tras. Zasięg umożliwia jazdę w aglomeracji miejskiej w ciągu całego dnia, natomiast wieczorem należy dokonać ładowania samochodu.

Na zlecenie PSPA, SW Research przeprowadziło badanie, z którego wynika, że niewiele Polaków rozpatruje nabycie samochodu elektrycznego. Tylko 12 proc. badanych osób zamierza kupić pojazd elektryczny, 31,5 proc. zastanawia się nad podjęciem decyzji, z kolei aż 38 proc. nie jest w ogóle zainteresowanych taką opcją.

Głównymi przyczynami, z powodu których Polacy niechętnie rozpatrują możliwość zakupu samochodu elektrycznego są przede wszystkim znaczne koszty zakupu, wynoszące około 100 tys. zł, mały zasięg pojazdu oraz znikoma liczba stacji ładowania lub tankowania. W Polsce na chwile obecną istnieje 305 punktów ładowania, ale najwięcej z nich znajduje się w Warszawie. Resort zakomunikował, że do 2020 roku ma zostać stworzonych 400 punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz 6 tys. punktów ładowania o normalnej mocy.

Badania PSPA wykazują, że dla większości Polaków, największym impulsem do zakupu samochodu elektrycznego byłoby dofinansowanie w zakresie powszechnych programów dopłat oraz ulgi podatkowe przy zakupie.

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Maciej Mazur podkreśla, że ważnym czynnikiem oddziałującym na niższe, bardziej dostępne ceny samochodów elektrycznych jest rozwój popularności elektromobilności, a także większa skala produkcji i oferta koncernów motoryzacyjnych. Zaznacza, że w celu zwiększenia sprzedaży takich samochodów należy rozszerzyć rządowe zachęty, aby Polakom opłacało się kupować pojazdy przyjazne środowisku.

Zostaw odpowiedź