Smog i rodzaje smogu
Rodzaje smodu
Ekologia

Smog typu Los Angeles i londyński- czym się różnią i jak się przed nimi chronić?

SmogIstnieją różne rodzaje smogu. Ich powstawanie uzależnione jest od rodzaju substancji zanieczyszczających powietrze oraz od pogody. Niestety zła jakość powietrza odbija się na naszym zdrowiu i samopoczuciu niezależnie od typu substancji toksycznych w nim występujących. W Polsce problem smogu należy do największych w Europie, co znajduje odzwierciedlenie w niepokojących statystykach zdrowotnych.

Lekarze alarmują, że lawinowo wzrasta liczba osób cierpiących na różnego rodzaju alergie, choroby autoimmunologiczne, choroby układu oddechowego (na przykład astma i POChP) i nowotwory. W dużej mierze ma to związek z zanieczyszczeniem środowiska. Warto wiedzieć, co grozi nam z powodu smogu i w jaki sposób uchronić się przed jego szkodliwym działaniem.

Rodzaje smogu.

Wyróżniamy dwa zasadnicze typy smogu:

– smog londyński, który składa się w przeważającej mierze z pyłów oraz tlenków siarki. Ten typ zanieczyszczeń powietrza najczęściej występuje w Polsce.

– smog typu Los Angeles zawierający przewagę tlenku azotu oraz lotnych związków organicznych.

Oba typy smogu są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Aby zobrazować powagę sytuacji, przyjrzyjmy się bliżej skutkom smogu londyńskiego. Zawdzięcza on swoją nazwę katastrofalnemu w skutkach zjawisku, które wystąpiło w Londynie pomiędzy 5 a 9 grudnia 1952 roku, kiedy to smog zasłonił całe miasto. Do jego powstania przyczyniła się pogoda oraz wysokie stężenie pyłów i innych zanieczyszczeń pochodzących ze spalin samochodowych, kominów fabryk oraz mieszkań ogrzewanych opałem. Smog był tak ogromny, że w ciągu kilku dni doprowadził do śmierci ponad 4 tysięcy osób na skutek niewydolności płuc. Wiele osób zmarło też w ciągu następnych kilku miesięcy w wyniku zatrucia organizmu substancjami toksycznymi oraz trwałego uszkodzenia oskrzeli.

Skutki działania smogu są katastrofalne. Wysokie stężenia pyłów PM 2, 5 i PM 10 prowadzi do poważnych schorzeń układu krwionośnego, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Zanieczyszczone powietrze jest również bezpośrednią przyczyną zwiększonej liczby zachorowań na zapalenia oskrzeli i płuc, astmę, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc oraz takie nowotwory jak rak krtani i rak płuc.

Oddychając przez zaledwie jedną godzinę zanieczyszczonym smogiem powietrzem, narażamy się na taką dawkę toksycznych substancji, jak gdybyśmy wypalili kilkanaście papierosów z rzędu. Problem jest więc naprawdę poważny. Dlatego każdy z nas powinien jak najszybciej zacząć stosować metody ograniczające działanie smogu na organizm.

Sposoby na ograniczenie szkodliwego działania smogu.

Nie da się całkowicie uniknąć zanieczyszczonego powietrza, zwłaszcza gdy mieszkamy w dużym mieście. Możemy jednak stosować na co dzień kilka prostych metod ochrony naszego zdrowia przed toksynami.

Monitoring.

Z reguły smog jest widoczny gołym okiem, ale warto wyrobić sobie nawyk sprawdzania jakości powietrza każdego poranka. Możemy to zrobić bezpłatnie za pośrednictwem aplikacji mobilnej w telefonie lub komputera. Warto wiedzieć, jaki jest stan zanieczyszczeń w okolicy, w której mieszkamy. Monitoring czystości powietrza pozwoli nam zaplanować dłuższe wyjścia, czy aktywności na wolnym powietrzu wtedy, gdy nie ma smogu. Przy wysokim stężeniu zanieczyszczeń lepiej zrezygnować z niepotrzebnych wyjść i uprawiania sportu na dworze.

Filtry.

Korzystajmy z dostępnych na rynku urządzeń oczyszczających powietrze. Należą do nich domowe oczyszczacze powietrza oraz maski antysmogowe z filtrem.

Urządzenia oczyszczające i nawilżające powietrze usuwają z niego nawet do 99% wszystkich zanieczyszczeń. Dzięki nim pozbędziemy się z mieszkania nie tylko pyłów smogowych, ale również roztoczy kurzu, pyłków roślin i zarodników grzybów oraz nieprzyjemnych zapachów. Inwestycja w taki oczyszczacz to duży krok z w stronę zdrowia. Choć ceny dobrych urządzeń są wysokie (od kilkuset złotych wzwyż), to będą nam one służyć przez długie lata, a to, jak zyska na takim zakupie nasze zdrowie, jest bezcenne.

Wychodząc na dwór podczas smogu, korzystajmy z maseczek antysmogowych z filtrem HEPA i filtrami węglowymi. Ochronią one nasze drogi oddechowe przez wniknięciem pyłów i toksyn. Oczywiście musimy pamiętać o regularnej wymianie filtrów na nowe.

Odporność.

Wzmacniajmy organizm tak, by na co dzień lepiej radził sobie w niesprzyjających warunkach. Podstawą prawidłowego funkcjonowania naszego układu odpornościowego jest zdrowa dieta i aktywność fizyczna. Jedzmy więc dużo owoców, warzyw, produktów z pełnego ziarna, chudy nabiał i mięso oraz tłuste ryby morskie. Pijmy dużo wody, zielonej herbaty i ziół. Ograniczmy słodycze, alkohol, Fast food.

Jeśli pozwala na to stan powietrza, korzystajmy ze spacerów, jazdy na rowerze, biegania. W czasie smogu skupmy się na aktywności w pomieszczeniach. Sprawdzą się ćwiczenia na siłowni, joga, pilates lub basen.

Budowaniu odporności sprzyja też hartowanie organizmu. Zacznijmy porannych naprzemiennych zimnych i ciepłych pryszniców i moczenia nóg w wodzie ze solą morską. Doskonałe efekty uzyskamy też, chodząc regularnie do sauny.

Detoksyfikacja.
Postarajmy się raz na jakiś czas odtruć cały organizm. Pomoże w tym oczyszczająca dieta sokowa i stosowanie odtruwających organizm ziół takich jak fiołek trójbarwny lub ostropest plamisty. Warto również chociaż dwa- trzy razy w roku na kilka dni zmienić otoczenie, wyjechać poza miasto w rejon z niskim zanieczyszczeniem powietrza przykładowo nad morze. Pozwoli nam to odpocząć i zregenerować organizm.

Do poprawy jakości powietrza, którym oddychamy, może przyczynić się każdy z nas. Dbajmy o zdrowie swoje i innych i pamiętajmy, aby nigdy nie spalać w przydomowych piecach śmieci. Zainteresujmy się też rządowymi programami dopłat do ekologicznych form ogrzewania takich jak piece konwekcyjne, piece gazowe i panele słoneczne.

Leave a Response