Solar Impulse 2 rewolucja dla branży lotniczej
Fotowoltaika

Solar Impulse 2 rewolucja dla branży lotniczej?

26 lipca 2016r samolot zasilany jedynie energią ze słońca zakończył swój zaplanowany lot dookoła świata trwający ponad rok, pokonując łącznie 40 tys. kilometrów. Na pokładzie samolotu znajdowało się dwóch pilotów Bertrand Piccard oraz André Borschberg, którzy na zmianę kierowali maszyną.

Budowa samolotu solarnego

            Solar Impulse 2 to bardzo potężna maszyna, rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 72 m. Nic dziwnego, że samolot jest takich rozmiarów, został on wyposażony w około 17 tysięcy ogniw fotowoltaicznych. Pomimo takich rozmiarów samolot jest bardzo lekki i waży zaledwie 2300 kilogramów. Dużą część całkowitej masy maszyny stanowią akumulatory ( 633 kilogramy). Właśnie dzięki tym akumulatorom samolot mógł lecieć zarówno w dzień i w nocy. W dzień samolot leciał wysoko i w trakcie lotu baterie były ładowane, w nocy silniki były zasilane z energii zgromadzonej w akumulatorach i samolot obniżał swój lot.  Piloci samolotu musieli niestety mierzyć się bardzo dużą niewygodą i spędzać wiele godzin w kokpicie o rozmiarach budki telefonicznej, nosząc maksi które dostarczały im tlen potrzebny na dużych wysokościach i sypiając jednorazowo przez maksymalnie 20 min.

Problemy podczas lotu

                Lot prototypowym samolotem solarnym nie odbył się bez problemów. Większość tych problemów było spowodowanych warunkami meteorologicznymi. Pierwszy z nich wystąpił w Mandalay przed wyruszeniem samolotu w szósty etap podróży. Również z przyczyn złej pogody samolot utknął w Nanjing na blisko trzy tygodnie działo się to w czasie siódmego etapu lotu. Największe problemy pojawiły się po rekordowym locie nad Pacyfikiem w którym został pokonany rekord czasu i odległości dla samolotu solarnego. Solar Impulse 2 po 118 godzinach lotu i pokonaniu 7200 kilometrów osiadł w Kaleola na Hawajach i na skutek poważnego defektu pozostał tam przez blisko rok.

Ogromy sukces Solar Impulse 2

            Ukończony lot dookoła świata Solar Impulse 2 to ogromy sukces dla wszystkich inżynierów, konstruktorów, pilotów oraz pomysłodawców tego wielkiego przedsięwzięcia. Daję on też nadzieję na rozwój w branży lotniczej. Oczywiście wszyscy maja świadomość, ze to dopiero pierwszy krok w kierunku wykorzystania alternatywnych źródeł energii do zasilania takich maszyn jak samoloty. Na razie też nie możliwe wydaję się, żeby samoloty zasilane jedynie energią słoneczną mogły przewozić pasażerów i zastąpić konwencjonalne maszyny. Daję jednak nadzieje na modernizację maszyn, zmniejszenie zużycia paliwa oraz skoro udało się by tak ogromna maszyna zasilana jedynie energią słoneczną  okrążyła kulę ziemską to czemu inne maszyny takie jak samochody nie mogły być w ten sposób zasilane?

Zostaw odpowiedź