Czy na zimę należy demontować zestaw fotowoltaiczny z kampera?

Czy na zimę należy demontować zestaw fotowoltaiczny z kampera?

Kampery są samochodami którymi podróżuje się zazwyczaj w okresie letnio – wiosennym. Właściciele takich aut coraz częściej poszukują alternatywnego źródeł energii do zasilania sprzętów wchodzących w jego wyposażenie. Najczęściej wybór pada na panele fotowoltaiczne, ponieważ to one pod wpływem padającego na nie promieniowania słonecznego produkują prąd. Pytaniem które zadaje sobie każdy z właścicieli zestawu fotowoltaicznego na swoim samochodzie jest to czy jest potrzeba demontowania zestawu na zimę?

            Wszystko zależy od tego w jakim miejscu zimą przechowujemy samochód. Urządzeniem które może ulec uszkodzeniu podczas okresu zimowego jest akumulator. Trzeba pamiętać o tym że akumulatory żelowe nie powinny być pozostawione rozładowane dłużej niż 24h, ponieważ tracą one wtedy swoją pojemność, sprawność a co za tym idzie zmniejsza się ich żywotność.

            Jeżeli nasze auto jest zimowane na zewnątrz zestaw fotowoltaiczny nie musi być demontowany. Słońce przecież świeci przez cały rok. Oczywiście będzie go dużo mniej w okresie jesienno – zimowym niż wiosenno – letnim, nie zmienia to jednak faktu że promieniowanie będzie docierało do panela fotowoltaicznego który pod jego wpływem będzie ładował akumulator. Jeżeli w tym czasie żadne z obciążeń nie będzie podłączone czyli nie będzie dochodziło do rozładowania akumulatora, możemy liczyć na to że uda się go bezpiecznie przezimować. Oczywiście rozsądnym było by sprawdzenie jego stan naładowania przed zimą. Warto też w czasie zimy kontrolować naładowanie akumulatora i w ten sposób sprawdzać jak działa nasza instalacja w tym okresie i jak panele radzą sobie w warunkach mniejszego nasłonecznienia. Jeżeli nasza instalacja jest wyposażona w regulator ładowania MPPT możemy spodziewać się, że nawet przy słabszej pogodzie akumulator będzie ładowany. Musze tu też zaznaczy, że panele fotowoltaiczne osiągają większą sprawność w okresie zimowym przy niższych temperaturach niż w okresie letnim. To znaczy, że będą one lepiej działały w mroźny, zimowy, słoneczny dzień niż w letni upalny. Dlaczego? Ze względu na ich temperaturę. W letni upalny dzień będą one się szybciej nagrzewać, osiągać wysoką temperaturę własną a co za tym idzie będą miały mniejszą sprawność niż zimą.  Przy zastosowaniu regulatora PWM w zimowe, słoneczne dni również możemy oczywiście liczyć na ładowanie akumualtora.

                Jeżeli kamper poza sezonem jest umieszony w garażu zestaw fotowoltaiczny należy demontować. Rzecz jasna tak, żeby nie doszło do jego uszkodzenia. Oczywiście jeżeli na dachu mamy zamontowany, przyklejony elastyczny panel fotowoltaiczny to nie będziemy go za każdy razem, rok w rok odklejać i przyklejać. Bo wtedy istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że przy próbie jego demontażu doszło by do uszkodzenia panela, wyrwania przyłącza, diody b-pass czy uszkodzenia ogniw.  Dlatego nie zaleca się takiego sposobu demontażu zestawu! Co więc powinniśmy zrobić? Rozłączyć cały system. Naturalnie w prawidłowej kolejności czyli odwrotnie niż go łączymy. Tak więc na początku od regulatora odłączamy obciążenie, później panele fotowoltaiczne a na końcu akumulator. Jest to najbezpieczniejszy sposób demontażu zestawu na zimę. Panel i regulator mogą spokojnie zostać na swoim miejscu i oprócz rozłączenia ich ze sobą nie potrzebujemy już nic z nimi robić. Natomiast jeżeli chodzi o akumulator sytuacja wygląda trochę inaczej. Pamiętając, że żelowe akumulatory nie lubią pozostawać rozładowane dłużej niż 24h  przez rozpoczęciem sezonu zimowego powinniśmy taki akumulator naładować na 100%. Jeżeli akumulator jest w pełni sprawny powinien utrzymać napięcie przez około 5 miesięcy. Po upływie tego czasu trzeba go ponownie doładować po to, żeby nie doszło do jego uszkodzenia czy utraty pojemności. Jeżeli nie wiemy lub nie jesteśmy pewni w jakim stanie jest nasz akumulator zaleca się częstsze sprawdzanie jego naładowania i w razie potrzeby doładowanie. Rozsądnym wydaję się w pewnych odstępach czasowych sprawdzać na jakim poziomie naładowania pozostaję nasz akumulator, tak żebyśmy w raz z rozpoczęciem sezonu letniego mogli się również cieszyć sprawnym systemem fotowoltaicznym.

            Podsumowując, to czy powinniśmy demontować czy nie zestaw fotowoltaiczny z kampera w zimie jest uzależnione od tego czy samochód jest pozostawiony na cały okres czasu na zewnątrz czy w garażu. Jeżeli kaper przez cały rok pozostaje na zewnątrz nie musimy demontować zestawu fotowoltaicznego. Jeżeli auto w czasie zimy zostaje umieszczone w garażu należy taki zestaw zdemontować. W obu przypadkach trzeba kontrolować stan naładowania akumulatora tak aby nie doszło do jego uszkodzenia, utraty przez niego pojemności. Po to  by mógł nam służyć przez więcej niż jeden sezon.

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.

three × two =