W Polsce powoli ale systematycznie coraz bardziej robi się popularny samochód elektryczny ,który można ładować z zewnętrznego źródła energii. Na początku tego roku weszło w życie rozporządzenie dotyczące sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla zewnętrznych i wewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej i obiektami mieszkalnymi wielorodzinnymi.
Każdy kierowca który to rozważa zakup samochodu elektrycznego często zastanawia się jak go ładować oraz ile czasu będzie zajmować ta czynność. Co prawda wspomnienia o pierwszych samochodach elektrycznych, których naładowanie zajmowało kilkanaście godzin, a w zamian za to można było przejechać 100-150 kilometrów są jeszcze nadal bardzo świeże, niemniej powoli odchodzą w zapomnienie. Otóż najnowsze modele pojawiające się coraz częściej a rynku motoryzacyjnym są w stanie pokonać coraz większy dystans i można je naładować znacznie szybciej. A co najważniejsze powstaje coraz więcej stacji oraz miejsc w któych to można bez problemów doładować swój elektryczny wóz i ruszyć w dalszą drogę.
Do niedawna w naszym kraju brakowało jednoznacznych przepisów określających precyzyjnie sposób ustalania mocy przyłączeniowej dla stanowisk postojowych umieszczonych w budynkach użyteczności publicznej oraz w obiektach mieszkalnych wielorodzinnych.
W związku z tym Ministerstwo Energii przygotowało stosowne rozporządzenie mające na celu dokładne uregulowanie sposobu obliczania minimalnej mocy przyłączeniowej służącej do zaspokojenia potrzeb użytkowników samochodów elektrycznych oraz pojazdów hybrydowych.
Z kolei w przypadku obiektów mieszkalnych wielorodzinnych moc przyłączeniowa w projekcie rozporządzenia została określona mnożąc planowaną liczbę miejsc postojowych razy wartość mocy równej 3, 7 kW.
Co więcej to niezwykle istotne rozporządzenie miało na celu implementować unijne przepisy z 30 maja 2018, które to są określone w stosownym dyrektywie Parlamentu Europejskiego, który to bardzo mocno wspiera rozwój infrastruktury niezbędnej do ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach samochodowych oraz w wielu innych budynkach.
Ustawa dotycząca sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla zewnętrznych i wewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej i obiektami mieszkalnymi wielorodzinnymi weszła w życie na początku 2019 roku. Osoby które to złożyły wniosek o wydanie decyzji na pozwolenie budowy oraz o zatwierdzenie projektu budowlanego po dniu 1 stycznia 2019 zobowiązane są do dnia 1 stycznia 2020 roku do dostosowania projektów budowlanych do wymagań określonych we wprowadzonym rozporządzeniu.
Resort energii zapewnia, ze wprowadzone w życie nowe rozwiązania pozwolą w niedalekiej przyszłości instalować punkty ładowania samochodów elektrycznych hybrydowych typu plug-in bez ponoszenia znacznych nakładów finansowych związanych z przebudową całej instalacji elektrycznej.
Regularne mycie paneli fotowoltaicznych nie tylko wpłynie na ich zwiększoną wydajność, ale również na ich…
Elektrownie słoneczne w Polsce odgrywają coraz większą rolę w krajowym miksie energetycznym, szczególnie w kontekście…
Dotacje na fotowoltaikę w 2024 roku pozwolą obniżyć całkowity koszt założenia instalacji w Twoim domu…
Certyfikat NC RfG jest kluczowym dokumentem dla producentów falowników, który potwierdza zgodność urządzenia z wymogami…
Przydomowe magazyny energii to wciąż nowość na polskim rynku branży fotowoltaicznej. W obliczu rosnących cen…
Magazyn energii do fotowoltaiki, inaczej ESS (z ang. Energy Storage System) umożliwia osiągnięcie samowystarczalności energetycznej…