Popularne Food Trucki serwujące napoje oraz posiłki a niekiedy lody prosto z samochodu borykają się zawsze z tym samym problemem a więc brakiem prądu do zasilania urządzeń. Najczęstszym wyborem są agregaty prądotwórcze. Niestety zużywają duże ilości paliwa do tego są chałaśliwe i problematyczne w obsłudzę. Praca na samych akumulatorach też nie jest zbyt komfortowa ponieważ w krótkim tempie akumulatory ulegają rozładowaniu i unieruchamiają pracę całej gastronomii. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie elastycznych paneli słonecznych wraz z regulatorem ładowania i przetwornica napięcia.
To zależy od tego co jest zainstalowane na pokładzie. Na zasilanie dużych lad chłodniczych raczej nie powinniśmy liczyć ale urządzenia takie jak lodówki, ekspresy do kawy, mikrofalówki, czajnik bezprzewodowy itp jak najbardziej tak. Pobór energii może być różny od kilkuset watów do nawet kilku kilowatów niemniej jednak trzeba mieć na uwadze, że system ma pracować cały dzień i nie powinno dochodzić do wyłączeń.
Aby zrównoważyć ładowanie akumulatorów przez cały dzień pracy powinniśmy dobrać odpowiednie panele słoneczne. Najlepszym wyborem będzie zastosowanie 4 paneli słonecznych o mocy 160W – 180W każdy i połączenie ich szeregowo oraz zastosowanie regulatora ładowania z punktem śledzenia mocy MPPT. Regulator z systemem MPPT zapewni ładowanie również w gorszych warunkach oświetleniowych jak i wczesnym rankiem i późnym popołudniem.
W następnym kroku przewody od paneli słonecznych przeprowadzamy bezpośrednio przez dach za pomocą specjalnej przelotki dachowej maskującej otwory po wierceniu oraz zabezpieczającej przed wodą i wilgocią. Przewody doprowadzamy do regulatora ładowania, który powinien znajdować się w pobliżu akumulatorów żelowych połączonych ze sobą szeregowo.
Instalacja paneli słonecznych w samochodzie typu Food Track rozwiązuje praktycznie cały problem zasilania. Systemy tego typu działają bezproblemowo i bezobsługowo i nie generują dodatkowego hałasu. Przyjmując, że nasz samochód będzie pracował przez 100 dni w roku można założyć, że akumulatory wystarczą na 4 lata pracy czasami nawet 5 lat a następnie będzie trzeba je wymienić. Z drugiej jednak strony przez cały ten okres nie trzeba inwestować w zainstalowany system fotowoltaiczny tak jak w dolewanie paliwa do agregatu prądotwórczego.
Na koniec warto wspomnieć o ekologii chodź ona dla przeciętnego nabywcy nie ma zbyt dużego znaczenia. System fotowoltaiczny zainstalowany na dachu samochodu w odróżnieniu od agregatu prądotwórczego nie emituje żadnego zanieczyszczenia oraz zadnego dwutlenku węgla.
W Polsce zanotowano nowy rekord produkcji energii z instalacji fotowoltaicznych, osiągając imponującą moc ponad 10…
Produkty z rodziny MultiPlus II firmy Victron Energy zostały pozytywnie ocenione pod kątem zgodności z…
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii pozyskiwania energii z paneli PV, coraz większa liczba modułów trafia…
Firma AlphaESS i jej innowacyjne magazyny energii SMILE-T10-HV zasilają tysiące domów i firm w ponad…
Magazyn energii to kluczowy element związany z własną produkcją prądu, zwłaszcza w kontekście instalacji fotowoltaicznych.…
Wraz z rosnącym W Polce zainteresowaniem fotowoltaiką, pojawia się wiele nieścisłości i mitów dotyczących energii…