Łączenie akumulatorów szeregowe i równoległe

Łączenie akumulatorów szeregowe i równoległe

Dosyć często możemy spotkać się z sytuacją, że pojemność naszego akumulatora jest zbyt mała i szukamy prostego sposobu na rozwiązanie tego problemu i zwiększenie jego pojemności. Naprzeciw wychodzą nam połączenia szeregowe i równoległe ale aby zrobić to prawidłowo i nie narazić na zniszczenie swoich akumulatorów dobrze jest wiedzieć jak zrobić to prawidłowo oraz czego unikać przy wykonywaniu takich połączeń. Zobacz jak istotne może być łączenie akumulatorów.

Łączenie akumulatorów równoległe

To najbardziej popularne połączenie wśród użytkowników. Polega ono na połączeniu obydwu plusów akumulatorów razem oraz obydwu minusów a więc wszystkie plusy z plusami a minusy z minusami. Dzięki takiemu połączeniu akumulatorów uzyskujemy w dalszym ciągu napięcie 12V oraz podwojoną pojemność. Przykładowo jeżeli połączymy dwa akumulatory o pojemności 100Ah i 12V równolegle razem uzyskamy pojemność 200Ah i 12V.

Przy wykonywaniu tego typu połączeń należy pamiętać aby akumulatory połączone razem były zbudowane w tej samej technologii a więc AGM z AGM lub żelowe z żelowymi. Możliwe jest też łączenie równoległe akumulatorów z elektrolitem ciekłym. Zadbać należy również aby pojemności akumulatorów były takie same lub bardzo do siebie zbliżone. W przeciwnym razie jeden akumulator będzie rozładowywał się szybciej i będzie narażony na zniszczenie. Ta sama sytuacja z łączeniem akumulatora starego z nowym. Nawet jeżeli łączymy akumulator 100Ah nowy z akumulatorem dwuletnim ten drugi z pewnością nie będzie posiadał pełnej pojemności a jedynie w zależności od eksploatacji np 70Ah.

Łączenie akumulatorów

Połączenie równoległe akumulatorów o różnych pojemnościach.

Oczywiście i takie połączenie jest możliwe o ile zastosujemy separator baterii. W takim układzie minus akumulatorów jest wspólny a plusy podłączone są przez separator akumulatora, który rozłącza je w zależności od zaprogramowanego napięcia. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest praca akumulatorów znacząco różniącymi się pojemnością. Najczęściej spotykanymi separatorami akumulatorów są separatory diodowe.

Bez znaczenia czy łączymy akumulatory o takich samych pojemnościach czy o różnych zawsze należy zadbać aby przewody połączeniowe były możliwie jak najkrótsze z uwagi na wysokie straty na przesyle energii. Zalecamy przewody nie dłuższe niż 30 cm oczywiście w zależności od instalacji oraz do wykorzystania połączenia okablowanie typu linka 35mm2 lub większej.

Łączenie akumulatorów szeregowe.

Ten typ połączenia również podwaja pojemność akumulatora ale wyrażoną w Watogodzinach a nie Amperach oraz podnosi napięcie z 12V do 24V co ma korzystny wpływ na sprawność systemu. Przy wyższych napięciach straty na przewodach będą mniejsze bo nie ma potrzeby przesyłania takiej ilości prądu.

W takim układzie akumulatory zostaną połączone krótkim grubym przewodem między sobą z wykorzystaniem styków dodatnich i ujemnych a odbiór energii następować będzie z klemy dodatniej jednego akumulatora i z klemy ujemnej drugiego akumulatora. Takie połączenie zwiększa napięcie z 12V do 24V ale nie powoduje zmiany pojemności tzn jej zwiększenia. Efekt zwiększenia pojemności uzyskujemy poprzez podniesienie napięcia. Dla przykładu zestaw akumulatorów połączonych szeregowo to 2 x 100Ah a więc 100Ah * 24V = 2400Wh co w przypadku połączenia równoległego 2x100Ah a więc 200Ah + 12V – 2400Wh daje dokładnie to samo.

Łączenie akumulatorów

Należy pamiętać, że do łączenia szeregowego wykorzystujemy zawsze akumulatory o takiej samej pojemności i tej samej technologii najlepiej z tą sama datą produkcji. W innym przypadku słabszy akumulator będzie narażony na zbyt głębokie rozładowania a większy akumulator może być niedoładowany.

Połączenie szeregowe akumulatorów to nie tylko sposób na zwiększenie pojemności baterii ale przede wszystkim na zwiększenie sprawności systemu. Czym bardziej podnosimy napięcie tym cieńsze przewody możemy wykorzystywać bo prąd płynący przez przewody jest mniejszy. Takie połączenia znajdują zastosowanie prawie wszędzie, w wózkach elektrycznych, systemach zasilania awaryjnego UPS lub w systemach fotowoltaicznych pracujących z przetwornicą napięcia dużej mocy powyżej 1000W.

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.

9 + 2 =