W Polsce powoli ale systematycznie coraz bardziej robi się popularny samochód elektryczny ,który można ładować z zewnętrznego źródła energii. Na początku tego roku weszło w życie rozporządzenie dotyczące sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla zewnętrznych i wewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej i obiektami mieszkalnymi wielorodzinnymi.
Czy warto kupić samochód elektryczny?
Nowoczesne samochody elektryczne są zasilane z gniazdka. Posiadają one nowoczesny silnik elektryczny, w którym prąd nie pochodzi z akumulatorów lecz z wodorowych ogniw paliwowych. Zatem w czasie tankowania kierowca musi uzupełnić brakujący zapas wodoru.
Każdy kierowca który to rozważa zakup samochodu elektrycznego często zastanawia się jak go ładować oraz ile czasu będzie zajmować ta czynność. Co prawda wspomnienia o pierwszych samochodach elektrycznych, których naładowanie zajmowało kilkanaście godzin, a w zamian za to można było przejechać 100-150 kilometrów są jeszcze nadal bardzo świeże, niemniej powoli odchodzą w zapomnienie. Otóż najnowsze modele pojawiające się coraz częściej a rynku motoryzacyjnym są w stanie pokonać coraz większy dystans i można je naładować znacznie szybciej. A co najważniejsze powstaje coraz więcej stacji oraz miejsc w któych to można bez problemów doładować swój elektryczny wóz i ruszyć w dalszą drogę.
Rozporządzenie Ministerstwa Energii o elektromobilności
Do niedawna w naszym kraju brakowało jednoznacznych przepisów określających precyzyjnie sposób ustalania mocy przyłączeniowej dla stanowisk postojowych umieszczonych w budynkach użyteczności publicznej oraz w obiektach mieszkalnych wielorodzinnych.
W związku z tym Ministerstwo Energii przygotowało stosowne rozporządzenie mające na celu dokładne uregulowanie sposobu obliczania minimalnej mocy przyłączeniowej służącej do zaspokojenia potrzeb użytkowników samochodów elektrycznych oraz pojazdów hybrydowych.
Ile wynosi moc przyłączeniowa dla budynków wielorodzinnych oraz użyteczności publicznej?
Zgodnie rozporządzeniem określającym sposób ustalania mocy przyłączeniowej Minister Energii ustanowił, że budynki użyteczności publicznej będzie można wyposażać w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3, 7 kW. Ta moc przyłączeniowa dla budynków użyteczności publicznej jest iloczynem dwudziestu procent planowanych miejsc postojowych.
Z kolei w przypadku obiektów mieszkalnych wielorodzinnych moc przyłączeniowa w projekcie rozporządzenia została określona mnożąc planowaną liczbę miejsc postojowych razy wartość mocy równej 3, 7 kW.
Co więcej to niezwykle istotne rozporządzenie miało na celu implementować unijne przepisy z 30 maja 2018, które to są określone w stosownym dyrektywie Parlamentu Europejskiego, który to bardzo mocno wspiera rozwój infrastruktury niezbędnej do ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach samochodowych oraz w wielu innych budynkach.
Wymogi prawne związane z wejściem w życie ustawy o elektromobilności
Ustawa dotycząca sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla zewnętrznych i wewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej i obiektami mieszkalnymi wielorodzinnymi weszła w życie na początku 2019 roku. Osoby które to złożyły wniosek o wydanie decyzji na pozwolenie budowy oraz o zatwierdzenie projektu budowlanego po dniu 1 stycznia 2019 zobowiązane są do dnia 1 stycznia 2020 roku do dostosowania projektów budowlanych do wymagań określonych we wprowadzonym rozporządzeniu.
Resort energii zapewnia, ze wprowadzone w życie nowe rozwiązania pozwolą w niedalekiej przyszłości instalować punkty ładowania samochodów elektrycznych hybrydowych typu plug-in bez ponoszenia znacznych nakładów finansowych związanych z przebudową całej instalacji elektrycznej.