Nowość w Warszawie. Strefa Czystego Transportu powstała od 1 lipca

Nowość w Warszawie. Strefa Czystego Transportu powstała od 1 lipca

Strefa Czystego Transportu w stolicy – zapowiedzi stały się faktem. Warszawa już oficjalnie posiada pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu. Gdzie się znajduje? Kto wjedzie, a kto nie? Cóż, odpowiedzi trochę jest.

Co to jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar, który powstał w centralnych dzielnicach Warszawy. Została wprowadzona od 1 lipca 2024 roku, mając na celu poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców poprzez ograniczenie wjazdu pojazdów o wysokiej emisji spalin. SCT obejmuje Śródmieście oraz część Pragi i Woli.

Kto będzie mógł wjechać?

Nowe przepisy w Warszawie ograniczą wjazd pojazdów o wysokiej emisji spalin. Zakaz wjazdu obejmie samochody benzynowe starsze niż 27 lat oraz diesle starsze niż 19 lat. Wyjątki dotyczą osób zameldowanych i płacących podatki w Warszawie do 2028 roku, osób w wieku 70+ oraz osób z oświadczeniem o niepełnosprawności.

To dopiero początek

Strefa Czystego Transportu w Warszawie to pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, ale plany zakładają jej rozszerzenie na inne miasta, jak np. Kraków. Ministerstwo Klimatu zapowiedziało ustawę zobowiązującą miasta powyżej 100 tys. mieszkańców do tworzenia takich stref, jeśli występują tam przekroczenia poziomów NO2. Regulacje dotyczące SCT będą stopniowo zaostrzane, wstępnie co dwa lata, dopuszczając do wjazdu tylko pojazdy spełniające coraz wyższe normy emisji. Inicjatywa jest wspierana kampanią promocyjną Polskiego Alarmu Smogowego.

obrazek przedstawia smog na miastem
Ministerstwo Klimatu zapowiedziało ustawę zobowiązującą miasta powyżej 100 tys. mieszkańców do tworzenia Stref Czystego Transportu, jeśli występują tam przekroczenia poziomów NO2.

Czy polepszy to sytuację?

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie ma przynieść liczne korzyści zdrowotne. Przewiduje się znaczny spadek emisji tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20% w krótkim okresie, a w ciągu czterech lat o ponad 50%. Dzięki redukcji zanieczyszczeń powietrza, oczekuje się zmniejszenia liczby przypadków chorób układu oddechowego, krążenia, alergii i astmy. Zmniejszenie emisji NOx może prowadzić do redukcji liczby zgonów o 945 osób rocznie. Czy tak będzie? Czas pokaże.

Klaudia Markowska
Klaudia Markowska

Interesuję się ochroną środowiska, oraz zagadnieniami związanymi z OZE. Po pracy chętnie spaceruję i spędzam czas na świeżym powietrzu.

Powiązane posty
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie udostępniony.

dwa + 7 =