Panele słoneczne w kamperze – pytania ?

Panele słoneczne w kamperze – pytania ?

Na podstawie zapytań klientów przed zakupem zestawu fotowoltaicznego postanowiliśmy opracować trzy najcześciej padające pytania. Liczymy, że ułatwi to podjęcie decyzji o zakupie zestawu fotowoltaicznego do kampera lub przyczepy.  Własne panele słoneczne dobrze dobrane to pełna niezależność energetyczna nawet do tego stopnia, że nie ma potrzeby podłączania kampera podczas postoju pod zewnętrzne źródło zasilania.

Czy mogę ładować akumulator panelem słonecznym w czasie jazdy

Tak jak najbardziej. Zestaw fotowoltaiczny pracuje przez cały czas bez znaczenia czy silnik jest włączony czy nie.  Regulator ładowania na podstawie napięcie akumulatora ocenia czy wymaganie jest ładowanie czy należy je zatrzymać. Nie należy się również martwić, że ładowanie z obu źródeł jakim jest alternator i panel słoneczny może uszkodzić regulator bądź akumulator.

Jak podłączyć regulator ładowania do akumulatora.

Odpowiedź jest prosta. Jeżeli nie mamy szczegółowej dokumentacji a tak niestety zdarza się dość często. Nie znamy też miejsca z wyprowadzeniem złącza akumulatora do bezpośredniego przyłącza najlepszą metodą jest podłączenie regulatora ładowania bezpośrednio do akumulatora. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniemy nieoczekiwanych rozłączeń systemu a także wyeliminujemy ewentualne opory prądowe, które mogą powstać poprzez połączenie w nieprawidłowe złącze. Zapewniając bezpośrednie połączenie jak najkrótszym możliwym przewodem uzyskamy maksymalną wydajność.

Czy akumulator żelowy można ładować zwykłym prostownikiem.

Odpowiedz tak jest warunkowa. Możemy to robić sporadycznie np w sytuacji gdy wiemy, że akumulator jest głęboko rozładowany i nie mamy go czym doładować bo brak jest słońca. Opcjonalnie podczas przechowywania akumulatora warto jest doładować go raz na 3 miesiące do pełna i może to być zwykły prostownik samochodowy.

Sytuacja ta wynika z różnych poziomów napięć obu akumulatorów. Akumulator z elektrolitem ciekłym powinien być ładowany napięciem 14,6V natomiast akumulator żelowy napięciem 14,8V. Różnica niby jest niewielka ale ładując stale akumulator żelowy prostownikiem doprowadzimy do sytuacji trwałego niedoładowania co będzie działało niekorzystnie. Z drugiej jednak strony lepiej jest doładować akumulator niższym napięciem niż przechowywać go w stanie głębokiego rozładowania.

Jaki wybierać panele słoneczne do kampera sztywny czy elastyczny.

Panele słoneczne do kampera
Panele słoneczne do kampera

Na korzyść panela sztywnego nie przemawia prawie nic. Jest duży i ciężki, mało odporny na uszkodzenia mechaniczne, po zastosowaniu systemu montażowego kosztuje porównywalnie tyle co panel elastyczny. Ponadto sposób montażu jest mało estetyczny i dobrze widoczny co ułatwia jego kradzież. Na koniec nie można po nim chodzić gdyż grozi to zniszczeniem. Panel elastyczny nie jest obciążony tymi wszystkimi problemami. Ponadto jest mało widoczny a w zasadzie nie widać go wcale. Panele elastyczne często też mają większą sprawność niż szklane przez co zajmują mniej miejsca na dachu. Dobrze przyklejony panel elastyczny jest nie do oderwania a co najwyżej do wycięcia nożem lub wycinarką do szyb. 

Mit o nagrzewaniu panela słonecznego od dachu.

Wiele osób twierdzi, że montaż panela słonecznego sztywnego jest lepsze ponieważ ma lepszą wentylację i nie nagrzewa się tak bardzo jak elastyczny. Faktycznie ale tyczy się to tylko sytuacji gdy samochód się porusza. Na postoju panel sztywny nagrzewa się dokładnie tak samo jak panel elastyczny przyklejony na dachu.

Zdecydowanie w każdym przypadku polecamy panele elastyczne zarówno do kampera jak i do przyczepy kempingowej. Konstrukcje elastyczne zostały wymyślone w tym celu aby zastąpić tradycyjne panele sztywne.

Powiązane posty
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie udostępniony.

7 + cztery =