W dniach 8.10 – 15.10 po raz czternasty samochody elektryczne z całego świata brały udział w World Solar Challenge w Australii. World Solar Chalenge to wyścig samochodów solarnych uważany za najtrudniejsze wyzwanie dla tego typu pojazdów na świecie. Wyścig odbywa się co dwa lata, powstał z inicjatywa wyścigu samochodów hybrydowych i jest prowadzony w Australii od 30 lat!
Samochody elektryczne – jak wygląda wyścig pojazdów napędzanych słońcem
Prekursorami i pomysłodawcami wyścigu są Hans Thostrup i Larry Perkins, którzy w 1982r wpadli na pomysł stworzenia samochodu zasilanego energią słoneczną, udało im się skonstruować pojazd Quiet Achievere. W grudniu 1982 dzięki pomocy sponsora Britis Petroleum, panowie swoim samochodem solarnym przejechali około 4 000 km z zachodu na wschód Australii, podróż trwała przez 20 dni. I tak zrodził się pomysł na wdrażanie nowych technologii i szukanie alternatyw do silników spalinowych. Od 1987 World Solar Challenge promuje technologię motoryzacyjne, zbierając co dwa lata najtęższe techniczne umysły z całego świata, biorące udział w wyścigi.
W tym roku po raz czternasty został zorganizowany wyścig samochodów elektrycznych zasilanych tylko i wyłącznie energią słoneczną. W wyścigu brało udział 40 samochodów elektrycznych z całego świata, uczestnicy zespołów mieli do pokonania ponad 3 000 km, przez odludzia Australii od Dariwn na północy kontynentu przez Stuart Highway do znajdującego się na południu Adelaide. Na pokonanie całego odcinka trasy zespoły miały sześć dni. Trasę mogli pokonywać w godzinach od 8.00 – 17.00 wliczając w to przerwy. Średnia dopuszczalna prędkość samochodów elektrycznych musiała wynosić 65 km/h. Przepisy wyścigu dopuszczają dwa awaryjne ładowania baterii akumulatorów z tradycyjnego źródła energii. Wyścig odbywa się w ekstremalnych warunkach, temperatura otoczenia w tym okresie osiąga nawet około 40°C, a samochody elektryczne nie mają klimatyzacji.
Informacje na temat wyścigu
Sam wyścig to nie tylko sześć dni na trasie, ale także pięć tygodni przygotowań do trasy samochodów elektrycznych już na miejscu w Australii. Oczywiście przygotowanie pojazdu solarnego wymaga nakładu ogromu pracy, czasu oraz środków finansowych. Z czasem wraz z rozwojem technologii słonecznej postanowiono spopularyzować samochody elektryczne które mogły by pojawić się na ulicach naszych miast. Podczas pierwszego wyścigu samochody elektryczne musiały poradzić sobie z australijskim słońcem i dotarciem do mety. Od około 20 lat konkurs World Solar Challenge przyjął charakter jako konkurs projektowy, który poszukuje najbardziej wydajnego samochodu elektrycznego na świecie, dlatego podzielono pojazdy przystępujące do wyścigu na trzy kategorie. Katergorie te to: Challenger, Cruiser Class oraz Adventure Class. Klasy różnią się miedzy sobą przede wszystkim wielkością pojazdu, liczbą miejsc lub pasażerów oraz maksymalną powierzchnią podstawową dla paneli fotowoltaicznych oraz liczbą opon.
Polskie samochody elektryczne w wyścigu – World Solar Challenge
Polskę w wyścigu reprezentował Lodz Solar Team ze swoim bolidem solarnym „Eagle Two” – następcy „Eagle One” . Lodz Solar Team to projekt studentów z Politechniki Łódzkiej który swój początek miał 2014 roku. Inicjatywa została podjęta by wziąć udział w World Solar Challenge w 2015r. W skład drużyny wchodzili pierwotnie studenci Wydziałów Mechanicznego oraz Elektrycznego. W chwili obecnej Lodz Solar Team zrzesza studentów nie tylko z Politechniki Łódzkiej ale także z Uniwersytetu Łódzkiego oraz Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W tym roku Polski zespół był jedynym z Europy środkowo-wschodniej który zakwalifikował się do wyścigu. Ich „Eagle Two” waży około 400 kilogramów, jest napędzany przez dwa silniki elektryczne zamontowane bezpośrednio w kołach.
Budowa polskiego samochodu na energię słoneczną
Silniki zasilane są przez panele fotowoltaiczne umieszczone na dachu pojazdów elektrycznych oraz baterii akumulatorów które stanowią zasilanie awaryjne. Nowy model może pomieścić 5 osób. Dzięki włożonej pracy oraz zdobytemu doświadczeniu we wcześniejszych wyścigach – Egal One brał udział w 2015 roku w World Solar Challenge w Australii oraz 2016 r. w wyścigu pojazdów solarnych w RPA – odbiega on w budowie od poprzednika. Redukcji uległy masa bolidu jego wysokość i szerokość dzięki czemu zmniejszony został pobór energii przez samochód. Deklarowana prędkość jaką może osiągnąć pojazd ma dochodzić do 140km/h. Nasz zespół brał udział w wyścigu w klasie Adventure, dojechał na metę 13 października o godzinie 15:05.
Jakie samochody elektryczne i ich zespoły zwyciężyły
W kategorii Challenger zwyciężył i tym samym swój siódmy tytuł zdobył zespół Nuon Solar Team z Holandii, holendrzy dotarli na metę 12 października i pokonali całą trasę ze średnią prędkością 81,2 km/h. W kategorii Cruiser najlepszy również okazała się zespół z Holandii: Solar Team Eindhoven.
Jesteśmy dumni z naszej reprezentacji, serdeczni gratulujemy wzięcia udziału w wyścigu, bezpiecznego dotarcia do mety oraz uzyskania bardzo dobrego wyniku. Będziemy śledzić poczynania Lodzkiego Soalr Teamu, kibicować i trzymać kciuki z kolejne sukcesy.