Pojazdy elektryczne – ambitne cele Unii Europejskiej dotyczące wzrostu liczby stacji ładowania w Europie.

Pojazdy elektryczne – ambitne cele Unii Europejskiej dotyczące wzrostu liczby stacji ładowania w Europie.

Od kwietnia 2024 r. nowe regulacje UE przyspieszą rozbudowę stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych: Wzrost infrastruktury w Polsce i innych krajach członkowskich.

Nowe przepisy unijne, obowiązujące od kwietnia 2024 r., nakładają obowiązek dostosowania mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. W rezultacie planuje się znaczne zwiększenie liczby publicznych punktów ładowania zarówno w Polsce, jak i w innych państwach członkowskich.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) informują, że udział pojazdów elektrycznych w rejestracji pojazdów we wrześniu wyniósł 14,8 proc., co stanowi wzrost z 14,1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. W tym okresie zarejestrowano 127 tys. nowych pojazdów elektrycznych w Europie.

W Polsce również notuje się wzrost liczby pojazdów elektrycznych, a we wrześniu ich całkowita liczba przekroczyła po raz pierwszy 50 tys., obejmując zarówno samochody osobowe, jak i użytkowe.

Codziennie budowane są cztery nowe punkty ładowania.

W miarę rosnącej liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwijana jest także infrastruktura ładowania, chociaż proces ten ma tendencję do postępowania wolniej niż oczekiwano. Według danych Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA pod koniec września 2023 r., w Polsce działało 3068 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, obejmując 6159 punktów ładowania. Spośród nich jedynie 33 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), natomiast 67 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Choć we wrześniu w Polsce uruchamiano codziennie cztery nowe ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych, to i tak ilość ta pozostaje niewystarczająca. Jedna ładowarka przypada na zbyt dużą liczbę pojazdów – osiem aut to dwukrotnie więcej niż np. w Holandii.

Grzegorz Pióro, Technical Development Manager w firmie SPIE Building Solutions, dostarczającej infrastrukturę ładowania, zauważa, że posiadanie 6159 punktów ładowania dla 50 tys. samochodów to nadal niedostateczna liczba. Przytacza przykład Niemiec, gdzie liczba stacji ładowania jest prawie 30 razy większa niż w Polsce. Wskazuje również, że nowe przepisy, które wejdą w życie wiosną 2024 r., mogą stanowić impuls do przyspieszenia inwestycji w infrastrukturę ładowania.

Kobieta ładuje samochód elektryczny

Intensywny rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Od kwietnia 2024 r. w Polsce zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie AFIR, które reguluje kwestie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodorem. Nowe przepisy nakładają obowiązek dostosowania mocy stacji ładowania do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. Konkretnie oznacza to, że stacje ładowania muszą zapewnić moc na poziomie 1,3 kW na każdy zarejestrowany samochód elektryczny (BEV) i 0,8 kW na każdy zarejestrowany samochód hybrydowy typu plug-in (PHEV).

Realizacja tych wymogów będzie wymagała znacznego zwiększenia mocy w ciągu najbliższych trzech lat. Szczególnie istotne będzie rozbudowanie infrastruktury o ultraszybkie ładowarki przeznaczone dla ciężarówek elektrycznych na trasach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zmiany przewidziane w AFIR obejmują również kwestie płatności za usługi ładowania. W myśl nowych przepisów, wszystkie ogólnodostępne stacje ładowania muszą być wyposażone w terminale płatnicze, umożliwiając kierowcom wygodne uregulowanie należności za wykorzystaną energię elektryczną.

Obecnie problematyczne są również opóźnienia w procedurach przyłączeniowych dla stacji ładowania prądem stałym (DC) do krajowej sieci energetycznej. Jak twierdzi Grzegorz Pióro ze SPIE Building Solutions, te opóźnienia głównie wynikają z konieczności rozbudowy infrastruktury zasilającej po stronie operatorów sieci dystrybucyjnej (OSD). Brak wystarczającej mocy to powszechny problem, również w budynkach, jednak inteligentne systemy mogą być rozwiązaniem, umożliwiając optymalne wykorzystanie mocy bez ryzyka przeciążenia systemu i ponoszenia dodatkowych opłat za przekroczenie umownej mocy.

Co 60 kilometrów powstają nowe stacje ładowania.

Do 2025 r. planowane jest rozmieszczenie stacji ładowania o mocy minimum 400 kW co 60 km na głównych trasach Unii Europejskiej w obu kierunkach. W kolejnych dwóch latach przewiduje się zwiększenie mocy stacji do przynajmniej 600 kW. Biorąc pod uwagę prognozowany szybki rozwój rynku elektromobilności w Polsce, można przewidzieć, że w ciągu niecałych trzech lat moc infrastruktury ładowania w naszym kraju będzie musiała wzrosnąć niemal pięciokrotnie w porównaniu do poziomu z 2022 r.

Powiązane posty
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie udostępniony.

18 − 2 =