Akumulator do kampera
Do kamperaMagazynowanie energii słonecznej

Jaki wybrać akumulator do kampera.

Wielu właścicieli kamperów lub przyczep kempingowych zastanawia się jaki wybrać akumulator do kampera a dokładnie jaki rodzaj. Część właścicieli kupuje już pojazd z wbudowanym akumulatorem z elektrolitem ciekłym lub w systemie AGM. Inna część zastanawia się jaki będzie lepszy wybór tańszy akumulator z elektrolitem ciekłym czy ponad dwa razy droższy akumulator z elektrolitem żelowym. W tym artykule postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości i pomóc dobrać akumulator do kampera lub przyczepy kempingowej.

Pojemność akumulatora do kampera.

W typowym kamperze bez lodówki spokojnie wystarczy nam akumulator o pojemności 55-80Ah. Skutecznie zasili on oświetlenie, ładowarki, telewizory oraz inne podręczne urządzenia jakie możemy znaleźć w kamperze. Możliwe jest też podłączenie niewielkiej przetwornicy napięcia oferującej 230V o mocy nie większej niż 300W.

Jeżeli jednak nasz kamper posiada lodówkę najlepiej kompresorową (lodówki absorpcyjne zużywają dużo energii elektrycznej) warto rozważyć większy akumulator o pojemności nawet 110-120Ah. Większych akumulatorów nie stosujemy bo i tak nie zdołamy wykorzystać jego pojemności ponadto większe akumulatory potrafią ważyć 40, 50 a nawet 60 kg co stanowi dodatkowy niepotrzebny balast w naszym pojeździe.

Akumulator do kampera

Akumulator do kampera z elektrolitem ciekłym.

Na samym początku trzeba zaznaczyć, że tego typu akumulator zupełnie nie nadaje się do zastosowań turystycznych. Po pierwsze jest to konstrukcja nie szczelna i może wydzielać niebezpieczne opary dla zdrowia. po drugie tego typu konstrukcje nie są odporne na pracę cykliczną i wykonując głębokie cykle rozładowania degradują się bardzo szybko. Nawet po kilku miesiącach intensywnej pracy akumulator taki będzie nadawał się do wyrzucenia. Owszem pokusa jest duża bo kosztuje wiele mniej niż akumulator AGM lub żelowy ale jego częsta wymiana powoduje całkowita nieopłacalność.

Akumulator do kampera w technologii AGM.

W tej konstrukcji elektrolit nie jest płynny ale umieszczony w matach wykonanych z włókna szklanego. Taka konstrukcja umożliwia lepsza pracę cykliczną oraz głębokie rozładowanie niż tradycyjny akumulator z elektrolitem ciekłym. Z uwagi na swoją konstrukcję polecanych jest do systemów gdzie pracują silniki lub duże przetwornice a czas rozładowania jest krótszy niż 5 godzin. Akumulator AGM nie jest najlepszym wyborem do kampera z uwagi na powolne ładowanie i rozładowywanie ale jest nieporównywalnie lepszym rozwiązaniem niż tradycyjny akumulator z elektrolitem ciekłym. Ważna zaletą jest też szczelność akumulatora i brak wydzielania jakichkolwiek gazów. Jest on bezpieczny i może być użytkowany wewnątrz części mieszkalnej kampera.
Akumulator do kampera

Akumulator w technologii GEL w kamperze.

Jest to najdroższy ale zarazem najrozsądniejszy wybór akumulatora do kampera. Trwałość akumulatorów żelowych w kamperach sięga nawet 8 lat a powolne rozładowanie z czasem dłuższym niż 20 godzin może wygenerować większą ilość amperogodzin niż pojemność nominalna akumulatora. Również odpornośc na głębokie rozładowanie jest największa a także ilość cykli która wynosi 400 przy pełnym 100% rozładowaniu. Akumulatory w technologii żelowej wychodzą również najtaniej pomimo że kosztują najwięcej. Z powodu rzadkiej ich wymiany nie ponosimy kosztów związanych z zakupem nowego akumulatora tak często jak w przypadku akumulatora z elektorlitem ciekłym. Do tego typu akumulatorów możliwe jest również podłączanie przetwornic napięcia. Dla pojemności 80Ah przetwornica napięcia o mocy ciągłej 300W a dla akumulatora 110Ah przetwornica o mocy 550W.

Podsumowanie akumulator do kampera

Czy zdecydujemy się na akumulator w technologii AGM czy w technologii żelowej najważniejszym czynnikiem jest właściwa eksploatacja i nie dopuszczanie do długich głębokich rozładowań np podczas przechowywania akumulatora zimą. Powinniśmy zostawić podłączony akumulator np pod panele słoneczne aby stale byłl doładowany a jeżeli nie dysponujemy instalacją fotowoltaiczną akumulator zabieramy w pełni naładowany do piwnicy lub garażu i okresowo raz na 3 miesiące doładowywujemy małym prądem. Możemy do tego wykorzystać zwykły prostownik samochodowy,

10 komentarzy

  1. Martech może dla tego, że akumulatory z elektrolitem ciekłym bo pewnie o tych piszesz nie nadają się do głębokiego rozładowania. I może dlatego, że po kilkunastu głębokich rozładowaniach z akumulatora nic nie zostaje co najwyżej kilka ampero godzin.

    Niewiem czy wiesz ale w akumulatorze z elektrolitem ciekłym wszytko chlupie dosłownie :). Czym bardziej go rozładowyuwjesz to elektrolit się zagęszcza na dole a na górze oddziela się woda. Jak płyty ołowiane stoją w wodzie to co się dzieje??? korodują a więc stają się bez użyteczne dlatego też pojemność akumulatora się zmniejsza. W akumulatorach żelowych tego efektu nie ma bo elektrolit w formie żelu świetnie przylega do ołowianych płyt i się nie rozwarstwia.

    podobnie z AGM elektrolit uwięziony jest w matach szklanych i również dobrze przylega do płyt i się nie rozwarstwia. Dlatego tego typu akumulatory mogą robić setki głębokich cyklów doładowań bez uszczerbku na zdrowiu a akumulatory z elektrolitem ciekłym padają po 20 cyklach

  2. Jest fajny film na YT jaki akumulator ich test i co się dzieje z zelwym i AGM😀. Są do niczego. Najlepszy jest kwasiak i tyle. Moja przyczepa ma 30 lat i kto wtedy słyszał o akumulatorze AGM się pytam? Nie naciagajcie proszę ludzi. Zwykły kwasiak i wystarczy i nie straszcie też oparami
    Podczas ładowania bo on jest i na zewnątrz i w zamkniętej szczelnie skrzyni

    1. Andrew nie pisz bzdur bo jak czytam twoje teksty to zastanawiam się czy jesteś głupi czy tylko takiego chcesz udawać. Poczytaj sobie w internecie jak działają akumulatory skoro nie wierzysz w ten tekst i przestań robić z siebie idiotę.

  3. Adamski Piotr zawsze mówili by nie dyskutować z debilem i zniżać się do jego poziomu bo pokona doswiadczeniem😛. Ale….. chce Ci pomóc i może będziesz mądrzejszy bo widzę że tylko wulgaryzmy potrafisz a tak reagują ludzie bez wiedzy i reagują agresją. Poświęć proszę poł godziny swojego chyba słabego życia, jak sądzę i obejrzyj link, który wysłałem. Biorę pod uwagę również wysoki poziom Twojego wykształcenia i sprzedaż tego typu akumulatorow i tę pisze ludzi którzy niszczą Ci biznes.
    https://youtu.be/xyv9HsAXyh4

  4. Podłączę się do rozmowy. Znam tego człowieka “specjalista od akumulatorów” na jednym ze swoich filmów pokazywał że zbyt duże obciążenie może doprowadzić go do gazowania akumulatora. Pokazują szklany akumulator i gotujący się elektrolit. Prowadzący komentuje, że tutaj wiertareczka sobie pracuje a chłopaki w akumulatorze gruszki rwią. Nagle przejazd kamery przez obciążenie akumulatora a tam 600 Amper !!! x 12V = 7200W gdzie wiertarka nie pobiera więcej niż 300-400 wat. Wiec przykro mi ale jak podpierasz swoje wypowiedzi takim autorytetem to oznacza, że masz wiedzę internetową i forumową czyli nie zawsze dobrą. Również przychylam się do zdania, że akumulatory z elektrolitem ciekłym nadają się do samochodów do rozruszników i całkowicie nie nadają się jako akumulatory do głębokiego rozładowania.

    1. Co za bzdura !! pierwsze 23 sek filmu dalej nie ma poco tego oglądać. Włączam obciążenie 600Amper a prowadzący przyrównuje to do włączenia szlifierki kątowej. Przecież szlifierka kątowa pobiera 600-1200W mocy a 600Amper w 12V to 7200W mocy. Potem dalej jeszcze lepsze twierdzą, że wiertarka pracuje gdze jej moc to ok 300-600W a chłopaki śliwki w akumulatorze rwą,. Większej bzdury nie słyszałam. Jak można wprowadzać odbiorców w taki błąd! Wcale się nie dziwie, że pod obciążeniem 600Amper akumulator się gotuje przecież to prawie prąd zwarciowy.

    2. Przy 600A obciążenia, to taki akumulator daje pewnie z 5kW, a nie 7.2kW — wynika to z tego, że na biegunach to na pewno nie będzie on miał 12V, tylko znacznie mniej ze względu na ‘odkładanie się’ napiecia na rezystancji wewnętrznej akumulatora.

Napisz komentarz - pojawia się natychmiast.