Wodór jako paliwo w transporcie – NFOŚiGW zachęca miliardami

Wodór jako paliwo w transporcie – NFOŚiGW zachęca miliardami

Wodór jest jednym z najlżejszych i najbardziej obiecujących źródeł energii, stopniowo zyskującym na znaczeniu w sektorze transportowym – staje się alternatywą dla tradycyjnych paliw oraz samochodów elektrycznych. Mimo że technologia wciąż boryka się z szeregiem wyzwań, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podejmuje zdecydowane kroki. Inwestując miliardy złotych w rozwój wodorowej infrastruktury i technologii, Fundusz postara się przekształcić polski sektor transportowy, czyniąc go bardziej zrównoważonym. Czy wodór jako paliwo ma szansę stać się powszechnym rozwiązaniem w naszych samochodach, autobusach czy ciężarówkach?

Wodór innowacją w sektorze transportowym

Program ma na celu wspieranie technologii związanych z projektowaniem, wdrożeniem i komercjalizacją nowatorskich środków transportu napędzanych wodorem. W ramach naboru będą realizowane projekty zgodne z nowo wprowadzoną zasadą horyzontalną „nie czyń znaczącej szkody” (zasada DNSH), która odnosi się do sześciu celów środowiskowych. Uznaje się, że projekty wdrażające technologie alternatywnych paliw, które przyczyniają się do tworzenia niskoemisyjnej lub bezemisyjnej gospodarki, mają istotny wpływ na łagodzenie zmian klimatycznych. W kontekście inicjatyw związanych z projektowaniem, wdrażaniem i komercjalizacją innowacyjnych środków transportu napędzanych wodorem, cel szczegółowy zostanie osiągnięty, jeśli efekty programu tj. jednostki transportowe nie będą służyć do przewozu paliw kopalnych.

,,Wodoryzacja gospodarki” – cele, beneficjenci, warunki finansowania programu NFOŚiGW

Rząd wprowadza subsydia na rozwój technologii wykorzystujących wodór jako paliwo, by przyspieszyć przejście na zieloną energię. Program stawia za cel wspieranie projektów badawczo-rozwojowych skoncentrowanych na nowych lub modernizowanych jednostkach zasilanych zielonym paliwem. Obejmuje również finansowanie działań mających na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem, co może wiązać się z budową nowej linii technologicznej lub fabryki.

Potencjalni beneficjenci

Potencjalni odbiorcy wsparcia w ramach tego programu to przedsiębiorstwa działające zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo przedsiębiorców, które posiadają zakład lub oddział w Polsce w chwili otrzymywania dofinansowania, a także jednostki naukowe i instytucje badawcze prowadzące działalność zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Kwoty i warunki finansowania

Nabór wniosków zostanie otwarty 3 czerwca 2024 roku i będzie trwał do 2 września 2024 roku. Dofinansowanie może przyjąć formę dotacji lub kombinacji dotacji z pożyczką. Całkowity budżet programu wynosi 1 193 009 000 zł, z czego 493 009 000 zł przeznaczono na wsparcie bezzwrotne, a pozostałe 700 000 000 zł na wsparcie zwrotne.

W ramach warunków dofinansowania, minimalna wartość kwalifikujących się kosztów musi wynosić 10 milionów złotych. Maksymalna kwota dotacji może sięgnąć 150 milionów złotych. Pożyczki mogą być udzielane na okres do 15 lat, z możliwością przedłużenia do 25 lat w uzasadnionych przypadkach. O dofinansowanie można ubiegać się w formie dotacji lub dotacji i pożyczki łącznie.

Grafika przedstawia cysternę, która obrazuje temat artykułu wodór jako paliwo. Ciężarówka również jest napędzana wodorem.

Wodór jako paliwo – NFOŚiGW napędza rozwój

Wodoryzacja gospodarki staje się ważnym elementem strategii energetycznej wielu krajów, w tym Polski. Znaczenie wodoru jako źródła czystej energii i jego potencjalne zastosowania w transporcie, przemyśle i energetyce stale rośnie, szczególnie w kwestii wzmacniania bezpieczeństwa i miksu energetycznego. Takie dofinansowanie projektów związanych z najlżejszym pierwiastkiem jak to przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), ma na celu przyspieszenie inwestycji i innowacji w tej dziedzinie. Rozwój technologii wykorzystującej wodór jako paliwo jest kluczowy dla zrównoważonego transportu.

Bartosz Dworaczyk
Bartosz Dworaczyk
Redaktor

Magister inżynier studiów związanych z inżynierią i ochroną środowiska. Interesuje się głównie tematyką gospodarki w obiegu zamkniętym - w tym OZE, fotowoltaika i ochrona klimatu. W wolnych chwilach pasjonat sportu i polskiej muzyki rockowej.

Powiązane posty
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie udostępniony.

osiem − 4 =