Jaki wybrać akumulator do kampera.

Jaki wybrać akumulator do kampera.

Wielu właścicieli kamperów lub przyczep kempingowych zastanawia się jaki wybrać akumulator do kampera a dokładnie jaki rodzaj. Część właścicieli kupuje już pojazd z wbudowanym akumulatorem z elektrolitem ciekłym lub w systemie AGM. Inna część zastanawia się jaki będzie lepszy wybór tańszy akumulator z elektrolitem ciekłym czy ponad dwa razy droższy akumulator z elektrolitem żelowym. W tym artykule postaramy się rozwiać wszystkie wątpliwości i pomóc dobrać akumulator do kampera lub przyczepy kempingowej.

Pojemność akumulatora do kampera.

W typowym kamperze bez lodówki spokojnie wystarczy nam akumulator o pojemności 55-80Ah. Skutecznie zasili on oświetlenie, ładowarki, telewizory oraz inne podręczne urządzenia jakie możemy znaleźć w kamperze. Możliwe jest też podłączenie niewielkiej przetwornicy napięcia oferującej 230V o mocy nie większej niż 300W.

Jeżeli jednak nasz kamper posiada lodówkę najlepiej kompresorową (lodówki absorpcyjne zużywają dużo energii elektrycznej) warto rozważyć większy akumulator o pojemności nawet 110-120Ah. Większych akumulatorów nie stosujemy bo i tak nie zdołamy wykorzystać jego pojemności ponadto większe akumulatory potrafią ważyć 40, 50 a nawet 60 kg co stanowi dodatkowy niepotrzebny balast w naszym pojeździe.

Akumulator do kampera

Akumulator do kampera z elektrolitem ciekłym.

Na samym początku trzeba zaznaczyć, że tego typu akumulator zupełnie nie nadaje się do zastosowań turystycznych. Po pierwsze jest to konstrukcja nie szczelna i może wydzielać niebezpieczne opary dla zdrowia. po drugie tego typu konstrukcje nie są odporne na pracę cykliczną i wykonując głębokie cykle rozładowania degradują się bardzo szybko. Nawet po kilku miesiącach intensywnej pracy akumulator taki będzie nadawał się do wyrzucenia. Owszem pokusa jest duża bo kosztuje wiele mniej niż akumulator AGM lub żelowy ale jego częsta wymiana powoduje całkowita nieopłacalność.

Akumulator do kampera w technologii AGM.

W tej konstrukcji elektrolit nie jest płynny ale umieszczony w matach wykonanych z włókna szklanego. Taka konstrukcja umożliwia lepsza pracę cykliczną oraz głębokie rozładowanie niż tradycyjny akumulator z elektrolitem ciekłym. Z uwagi na swoją konstrukcję polecanych jest do systemów gdzie pracują silniki lub duże przetwornice a czas rozładowania jest krótszy niż 5 godzin. Akumulator AGM nie jest najlepszym wyborem do kampera z uwagi na powolne ładowanie i rozładowywanie ale jest nieporównywalnie lepszym rozwiązaniem niż tradycyjny akumulator z elektrolitem ciekłym. Ważna zaletą jest też szczelność akumulatora i brak wydzielania jakichkolwiek gazów. Jest on bezpieczny i może być użytkowany wewnątrz części mieszkalnej kampera.
Akumulator do kampera

Akumulator w technologii GEL w kamperze.

Jest to najdroższy ale zarazem najrozsądniejszy wybór akumulatora do kampera. Trwałość akumulatorów żelowych w kamperach sięga nawet 8 lat a powolne rozładowanie z czasem dłuższym niż 20 godzin może wygenerować większą ilość amperogodzin niż pojemność nominalna akumulatora. Również odpornośc na głębokie rozładowanie jest największa a także ilość cykli która wynosi 400 przy pełnym 100% rozładowaniu. Akumulatory w technologii żelowej wychodzą również najtaniej pomimo że kosztują najwięcej. Z powodu rzadkiej ich wymiany nie ponosimy kosztów związanych z zakupem nowego akumulatora tak często jak w przypadku akumulatora z elektorlitem ciekłym. Do tego typu akumulatorów możliwe jest również podłączanie przetwornic napięcia. Dla pojemności 80Ah przetwornica napięcia o mocy ciągłej 300W a dla akumulatora 110Ah przetwornica o mocy 550W.

Podsumowanie akumulator do kampera

Czy zdecydujemy się na akumulator w technologii AGM czy w technologii żelowej najważniejszym czynnikiem jest właściwa eksploatacja i nie dopuszczanie do długich głębokich rozładowań np podczas przechowywania akumulatora zimą. Powinniśmy zostawić podłączony akumulator np pod panele słoneczne aby stale byłl doładowany a jeżeli nie dysponujemy instalacją fotowoltaiczną akumulator zabieramy w pełni naładowany do piwnicy lub garażu i okresowo raz na 3 miesiące doładowywujemy małym prądem. Możemy do tego wykorzystać zwykły prostownik samochodowy,

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.

eight + 14 =