Czy da się wykorzystać wodór z fotowoltaiki?

Czy da się wykorzystać wodór z fotowoltaiki?

Wielu naukowców zastanawia się, w jaki sposób można wykorzystać produkty uboczne powstające podczas wytwarzania elementów do fotowoltaiki. Okazuje się, że można i to w bardzo pożyteczny sposób. Przykładem może być wodór z fotowoltaiki jako paliwo w transporcie.

Wodór z fotowoltaiki do zasilania autobusów?

Na austriackich drogach możemy spotkać pierwsze autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen, które napędzane są energią elektryczną produkowaną z wodoru. Jest to prawdziwy przełom. Firma Solaris podjęła właśnie współpracę z lokalnym producentem falowników do fotowoltaiki, Fronius. W efekcie autobusy mają być tankowane wodorem. Ten zaś powstawać będzie w procesie elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnej energii ze słońca. Pierwsze takie autobusy testowane są na ulicach miasta Wels. Próbne jazdy mają trwać do 20 sierpnia bieżącego roku.

Wodór z fotowoltaiki jako paliwo dla autobusów Solaris_Urbino 12 hydrogen
Na austriackich drogach możemy spotkać pierwsze autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen, które napędzane są energią elektryczną produkowaną z wodoru.

Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen

Testy nowoczesnych pojazdów mają pokazać osiągi autobusów, jego faktyczne możliwości. Aktualnie ustalono, że przy jednym tankowaniu autobusu do pełna może on pokonać jednorazowo trasę około 400 km. Natomiast obecnie odbywające się testy mają pokazać, jak autobusy będą sprawdzać się w codziennym użyciu. Od premiery autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen minęły już dwa lata. W efekcie Austria jest pierwszym krajem, w którym rozpoczęto testowanie tych pojazdów. Jednak na autobusy te zamówienie złożyli przewoźnicy również z innych krajów, tj.: z Niemiec, Włoch, Holandii i Szwecji. Zatem nowoczesne autobusy Solaris niebawem pojawią się na drogach wielu innych krajów.

Wodór z fotowoltaiki w służbie przewoźników

Obecnie nad wykorzystaniem tego pierwiastka do napędzania autobusów pracuje zespół badawczo-rozwojowy w firmie Fronius w Austrii. W siedzibie firmy autobusy będą pobierać blisko 13kg wodoru, który wytworzą panele słoneczne. Następnie, w zależności od pogody, autobus zdoła pokonać conajmniej 160 km bez konieczności kolejnego tankowania. Obecnie firma Fronius pracuje nad stacją tankowania wodoru. W ten sposób ma być produkowana i wykorzystywana zielona energia, która będzie napędzała nie tylko autobusy, ale również inne pojazdy. Energia ta będzie w pełni ekologiczna, pozyskiwana dzięki instalacjom fotowoltaicznym. W rezultacie firma ma wykorzystywać 100% energię ze źródeł odnawialnych. Stacja tankowania wodoru ma codziennie produkować nawet 100kg tego pierwiastka. Pozwoli to na zatankowanie około 16 samochodów osobowych lub przejechanie 1500km autobusem bądź ciężarówką.

Powiązane posty
2 Comments

[…] Wodór innowacją w sektorze transportowym […]

[…] Stąd pomysł, by choć część luki węglowej załatać elektrowniami gazowymi, które są mniej emisyjne i mogą w przyszłości być zasilane m.in. wodorem. […]

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie udostępniony.

dziewięć + siedemnaście =