Do kampera

Czy powinniśmy odłączać panel z systemy podczas naszej nieobecności w kamperze?

Czy powinniśmy odłączać panel z systemy podczas naszej nieobecności w kamperze?

Systemy fotowoltaiczne w kamperach są coraz bardziej powszechne. Dzięki umieszczeniu na dachy samochodu kamperowego panela słonecznego możemy podczas jazdy doładowywać akumulator pokładowy, lub podczas postoju doładowywać akumulator rozruchowy jednocześnie korzystając z niego. 

Jak dobrać panel do naszego samochodu?

Dobranie odpowiedniego systemu fotowoltaicznego dla naszego samochodu jest bardzo ważne. Istnieje kilka kryteriów które będą determinowały nasz wybór. Pierwszym kryterium na pewno będzie ilość miejsca na dachu które możemy przeznaczyć na montaż panela. Wielkość tego miejsca będzie określać wielkość panela, a ta zazwyczaj jest związania z jego mocą. Im większy panel tym ma większą moc. Mamy dwa rodzaje paneli które możemy wykorzystać do takich systemów w ramie oraz elastyczne. Te elastyczne zazwyczaj będą zajmowały mniej miejsca niż te w ramie, łatwiej je też zamontować na dachu. Wystarczy je do niego przykleić. Jeżeli na dachu mamy dużo miejsca na panel nasz wybór systemu powinniśmy rozpocząć od przeanalizowania co chcemy z tego systemu ładować. Jak już będziemy wiedzieć ile mocy potrzebujemy będziemy mogli dobrać pojemność akumulatora. Do pojemności akumulatora możemy dobrać wielkość panela fotowoltaicznego. 

Czy możemy panelem ładować akumulator rozruchowy 

Bardzo często właściciele kamperów zastanawia sie czy można akumulator rozruchowy doładowywać panelem fotowoltaicznym? Czy dwie drogi ładowania akumulatora nie będą sie ze sobą kłócić? Czy nie doprowadzimy w ten sposób do uszkodzenia akumulatora? No więc, tak możemy do akumulatora rozruchowego podłączyć panel fotowoltaiczny i ładować go z dwóch źródeł. Oczywistym jest fakt, że nie podłączamy panela bezpośrednio do akumulatora tylko robimy to przez regulator ładowania. I to on pilnuje oraz steruję pracą całego systemu. Dzięki niemu dwie drogi ładowania baterii nie będą się ze sobą kłóciły. Regulator bowiem będzie wyczuwał napięcie na akumulatorze i nie pozwoli na jego przeładowania. Doładowując baterię rozruchową systemem słonecznym nie doprowadzimy do jego uszkodzenia. Chcąc doładowywać panelem fotowoltaicznym akumulator rozruchowy możemy pozwolić sobie na panel mniejszej mocy, niż przy wyborze panela który miałby być jedynym źródłem energii dla danej baterii. 

Co zrobić z systemem solarnym gdy opuszczamy kaper? 

Kolejnym problemem przed którym stają właściciele samochodów kamperowych to, czy mogą pozostawić podłączony system fotowoltaiczny podczas ich nieobecności w aucie. Oczywiście, że tak. Nie ma żadnego powodu dla którego mieliby tego nie robić. Systemy fotowoltaiczne są systemami w pełni autonomicznymi i w zasadzie nie potrzebują naszej ingerencji podczas pracy. Dlatego też możemy je swobodnie pozostawić podłączone gdy będziemy po za autem. Regulator ładowania dołączony do sytemu ma za zadanie kierowaniem oraz kontrolowaniem jego pracy. Prawidłowo dobrany i działający nie pozwoli na przeładowanie akumulator oraz rozładowanie go do pojemności minimalnej przez urządzenia podłączone do niego. 

System fotowoltaiczny można rozłączyć na okres zimowy jeżeli nie zamierzamy przechowywać samochodu na zewnątrz. W takim przypadku nie będzie dochodziło do doładowywania akumulatora. W sytuacji w której panel słoneczny jest przeznaczony do ładowania akumulatora pokładowego musimy pamiętać o jego prawidłowym przechowywaniu. Po to by mógł on służyć nam dłużej niż jeden sezon. Co właściwie oznacza prawidłowe przechowywać prawidłowo akumulator? Po pierwsze nie wolno go pozostawiać w stanie rozładowania. Dlatego trzeba sprawdzić jego napięcie przed zostawieniem go na przezimowaniem. Jeżeli pozostawimy baterię rozładowana na okres zimowy możemy być pewni, że zostanie ona uszkodzona, straci na swojej sprawności, pojemności i prawdopodobnie nie będzie działać. Trzeba pamiętać również, że nawet jeżeli nic nie będzie podłączone do baterii będzie ona traciła napięcie. Więc co jakiś czas warto sprawdzić w jakim stanie jest nasz akumulator. W razie potrzeby oczywiście doładować go po to byśmy mogli z korzystać z jego pracy jeszcze przez kolejny sezon.

Zostaw odpowiedź